Бібліотека Комунального закладу "Телепинський ліцей Кам'янської міської ради Черкаської області"

четвер, 9 лютого 2017 р.

Відділ освіти Кам’янської районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Телепинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Кам’янської районної ради Черкаської області

Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека – 2017»
Номінація:«Бібліотека – виховний простір навчального закладу»
 Бібліотекар  Шкода Тетяна Михайлівна


Зміст
1. Вступ.
2. Роль і місце шкільної бібліотеки у створенні виховного простору навчального закладу.
3. Виховна функція шкільної бібліотеки: традиційні та інноваційні аспекти.
4. Технологічне наповнення процесу реалізації виховних  функцій бібліотеки.
5. Додатки
Презентація книги С.Лойка «Аеропорт».
Бібліотечна інформаційна година «Зелена брама – фортеця пам’яті».
Бібліотечна інформаційна година «Степом, степом…»
Літературно-мистецька подорож «І знову у мандри запрошують книги».
7. Список використаної літератури

«Школа - це перш за все, книга, а виховання – перш за все,
   слово, книга і живі людські відносини». 
                                                                В.А. Сухомлинський.
   
1. Вступ. 
  Шкільна освіта - шлях розвитку особистості зумовлений процесом виховання.  Ключовим нормативним документом у сфері освітньої політики щодо виховання є наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 №1243, яким затверджено “ Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України.”
Законодавчі документи: Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», укази Президента України «Про Стратегію сталого розвитку «Україна-2020» від 12.01.2015 № 5/2015,  «Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді» від 12.06.2015 № 334/2015, «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки» від 13.10.2015 № 580/2015, наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді від 16.06.2015 № 641 підкреслюють пріоритетність виховання у становленні особистості. 
В листі від 25.07.2016 № 2.1/10-1828 Інститут модернізації змісту освіти надав Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році, визначив основні орієнтири виховання згідно яких головною метою є підготовка учнів до повноцінного суспільного життя, яке передбачає виконання ролей громадянина, трудівника, сім'янина, товариша, громадського діяча  та визначив основні напрямки виховної роботи (слайд 3): 
 - національно-патріотичне, превентивне, фізичне, художньо-естетичне виховання;  
- розвиток знань, світогляду, екологічних умінь, навичок і культури засобами натуралістичної роботи; 
- підготовка підростаючого покоління до дорослого, сімейного життя;
- професійна орієнтація.
  Ці завдання можуть бути реалізовані тільки в результаті спільної цілеспрямованої роботи всіх учасників навчально-виховного процесу та забезпечення учням широкого доступу до інформації, умов для інтелектуальної комунікації, самовираження шляхом створення  виховного простору насиченого сенсорними стимулами (дизайн приміщень та території), різними видами комунікативної діяльності, безпосереднім спілкуванням, заходами, що сприяють здоровому способу життя, фізичній активності та фізичному розвиткові, можливостями в пізнавальній діяльності. 
  2. Роль і місце шкільної бібліотеки у створенні виховного простору навчального закладу.
  На законодавчому рівні бібліотека, як структурний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу,  повнна бути доцільно організованим середовищем, центром культури, освіти, дозвілля,  що оточує учня-користувача у виховному просторі школи. Виконуючи (слайд 4) інформаційну, навчальну, виховну, розвивальну, культурологічну, пізнавальну, навчально-збагачувальну функції,  працюючи за схемою «бібліотекар – користувач», сприяє формуванню особистості з ціннісним ставленням до суспільства,  держави, людей, мистецтва, праці, природи, до себе самої.
 Приваблива, комфортна, затишна бібліотека – місце, де зустрічаються діти різного віку, їх батьки, вчителі. Манеру спілкування з користувачами  бібліотекар вибирає інтуїтивно, виходячи з власного життєвого досвіду і, в більшості випадків, це дає позитивний результат. Хороший бібліотечний працівник у школі - інформаційний навігатор, педагог, психолог, його поважають,  цінують учителі і учні. 
    3. Виховна функція шкільної бібліотеки: традиційні та інноваційні аспекти.
Беззаперечною є роль бібліотеки в актуалізації соціалізуючої (виховної) функції і найпершими помічниками в роботі бібліотекаря є книги, матеріали періодичних видань, інтернет-ресурси. 
  Сьогодні в діяльності бібліотек України нараховується більше двохсот форм роботи.  Їх велика кількість дозволяє вибрати для роботи найдієвіші (слайд 5): 
- екскурсії до бібліотеки, бесіди, презентації книг, бібліотечні уроки, ігри, інсценізації художніх творів, конкурси, вікторини, огляди літератури, консультації, інформаційні години, літературні вечори,  зустрічі з поетами та письменниками для учнів початкових класів;
- диспути, дискусії, читацькі конференції, тижні книги, засідання клубів і гуртків за інтересами, літературні аукціони, бенефіси читача, майстер-класи, вечори запитань і відповідей, вечори-зустрічі та діалоги, виставки до літературних і пам’ятних дат, конкурси, вікторини. круглі столи, літературно-музичні композиції, хіт-паради, обговорення книг, читацькі олімпіади, поетичні колажі, прем’єри книги, турніри, усні журнали – для учнів середніх класів;
- рекомендаційні та вебліографічні списки, тематичні підбірки літератури, профорієнтаційні зустрічі, флешмоби, бібліотечні квести, презентації, тренінги, аукціони тощо – для старшокласників.
  Окремим напрямом роботи з користувачами усіх вікових категорій є проведення спільних з учителями-предметниками інтегрованих уроків з метою розвитку інтелектуальної та пізнавальної сфери, логіки, уяви, пам’яті, творчого мислення, естетичного сприйняття; виховання загальнолюдських духовних та моральних цінностей і норм: доброти, чесності, вдячності, співчуття, толерантності, відповідальності, справедливості, громадянської самосвідомості, патріотизму, уміння дружити та піклуватися про ближнього, екологічної свідомості, любові до рідного краю; формування навичок культурної та етичної поведінки в суспільстві, дбайливого ставлення до природи, безпечної поведінки, здорового способу життя; оволодіння елементарними прийомами емоційної рівноваги, запобігання появі шкідливих звичок.
  Найбільш вдалими за формою проведення заходами на сучасному етапі є ті, що проходять з використанням технічних засобів: телевізора, відео-, аудіо- та комп’ютерної техніки.
  4. Технологічне наповнення процесу реалізації виховних  функцій бібліотеки.
Технологічний процес діяльності бібліотеки навчального закладу передбачає високий рівень професійної компетентності шкільного бібліотекаря для використання нетрадиційних форм роботи, забезпечення неформального спілкування користувачів, цікавого проведення їх вільного часу за напрямками 
  Національно-патріотичне виховання - комплексна системна і цілеспрямована діяльність щодо формування в особистості ціннісного ставлення до українського народу, Батьківщини, держави, нації, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.
Поштовхом до переосмислення подій сучасності, роздумів про минуле і майбутнє України для учнів-старшокласників нашої школи стала прем’єра книги С.Лойка «Аеропорт», головної книги «про війну, якої не повинно було бути, і про героїв, які хотіли жити, але вмирали». Сучасні інформаційні ресурси дозволяють проводити заходи з використанням документальних інформаційних матеріалів. Учні дізнались про автора і зміст книги, переглянули відеоролики «Героїчна оборона Донецького аеропорту - пам'ятаємо», «Пам’ятні фото із пекла донецького аеропорту», «Кіборг Герой України Зубков Іван Іванович», мультимедійну презентацію «Сірого кольору в світі більше не було. Тільки чорний ...». 
   Патріотизм, любов до Батьківщини, відданість Вітчизні, народу,  починається з переконання, що твоя країна краща за інші тому, що саме ти в ній  народився. Цікавими для учнів є такі заходи (слайд 6-10): 
- експрес-інформація «Державні та народні символи України»;
- урок–диспут «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»;
- година єдності «Ми усі – одна сім’я, неповторні – ти і я!»:
- дискусійне інтерв’ю «Ми віримо в майбутнє твоє, Україно!»;
- літературно-мистецький вернісаж «Любіть Україну, як сонце любіть…»;
- бібліотечні інформаційні години «Зелена брама – фортеця пам’яті», «Степом, степом», «Почуття Любові,  Добра, Віри і Правди для єднання України»;
- презентація бук-трейлера на твір «О.Довженка «Україна в вогні»;
- виставка-огляд «Видатні українці. …У них є те, що буде жити вічно»,  добірки матеріалів  «У нашім минулім – там воля і слава…», «Наша держава - Україна», «Козацькому роду - нема переводу», «Черкащина - земля моїх батьків», «Свята і звичаї українського народу», "Відроджена святиня", «Сива горлиця — символ нашого безмертя» та ін.
  Цікавою формою роботи для  формування національної свідомості є конкурси читців поезій українських дитячих письменників «З Україною в серці» та  авторських віршів «Поезія – це завжди неповторність» (слайд 11-12) (учителі Павленко О.І., Брянцева Н.Г., Чирва Н.Г., учні школи Притула А., Брянцева В.) 
   Шкільна бібліотека - місце де запалюється вогник, що пробуджує в юних серцях почуття патріотизму і тоді народжуються поетичні рядки:
Заблукала жаринка
У жорстокому білому світі:
Підморгнула хмаринці, 
Струсила із пліч попілець – 
І пішла пошукати
Те місце, де можна горіти,
А не тліть наодинці
Під стук зачерствілих сердець.
Де те місце, де жар
Не загасить злоба і ненависть,
Не заросить байдужість,
Що чорним болотом лежить…
І знайшлося серденько
Малесенького патріота – 
Тут вогонь розгориться 
І буде Вкраїнонька жить!
    В журналі «Шкільний бібліотекар» вийшли друком розробки бібліотечно-інформаційних годин «Степом, степом...» (№9.2014), «Зелена брама – фортеця пам’яті»  (№8.2015),  «Прем'єра книги С.Лойка «Аеропорт» «Сірого кольору в світі більше не було. Тільки чорний ...» у №1.2016 ( ця розробка зайняла І місце в І етапі конкурсу видавництва «Основа» в номінації «Презентація книги» (отримано сертифікат) (слайд 13). 
    Понад усе цінувати рідний дім, Батьківщину, мову, поважати символи держави, шанувати історію, дбати про майбутнє, бути доброю, гуманною, справедливою може тільки людина-патріот. Чи здатне молоде покоління на високе почуття? Наш шкільний колектив впевнений – здатне! Діти хочуть миру, спокою, процвітання держави. Вони переконані, все що відбувається в країні, стосується та, значною мірою, залежить і від них теж. А кожен проведений захід є тому підтвердженням. 
    Моральне виховання - виховна діяльність школи і сім'ї, метою якої є формування стійких моральних якостей, потреб, почуттів, навичок і звичок поведінки на основі засвоєння ідеалів, норм і принципів моралі, участь у практичній діяльності. 
Реалії сьогодення визначили новий напрям роботи -  психологічна та моральна підтримка воїнів Збройних Сил України, допомога дітям з зони АТО: участь у благодійних акціях «Бібліотечка для захисників Вітчизни», «Дітям Луганщини», «Шкільна родина – захисникам АТО» (слайд 14). 
     Разом з активом бібліотеки оформлено альбом зі списком прізвищ героїв та їх фото «Сам не знаю, де погину», організовано перегляд документальних фільмів «Лютий 2014-го…», в День пам’яті та  примирення - огляд книжкової виставки «Ріка нашої пам’яті». 
   Пізнавати свій край з бібліотекою – цікаво! Тут і фотопроект «Село моє, для мене ти єдине…» і конкурс дитячого малюнку «Телепине та телепинці очима дітей» і презентація «Моє село – колисочка дитинства» (публікацію з фото розміщено в районній газеті «Трудова слава»).    Користувачі бібліотеки радують її подарунками (а кращий подарунок для бібліотеки – книга), під час  Тижня добрих справ «Дива не на показ, а на людську радість і користь», акції «Випускник - шкільній бібліотеці».
  Бібліотечні уроки, конкурси «Найкращий читач року», «Про що розповів формуляр»  сприяють вихованню культури думки, без якої немислиме успішне навчання і загальна культура людини (слайд 15-16).  
    Трудове  та   художньо-естетичне виховання передбачає виховання свідомого ставлення до праці через формування звички та навиків активної трудової діяльності; формування основ естетичної культури, естетичних норм і принципів, переконань та ідеалів, естетичного сприймання та емоційного ставлення до прекрасного, духовне збагачення учнів, розширення їх світогляду, оволодіння цінностями і знаннями в галузі світового та народного мистецтва, музики, архітектури, побуту, ремесел; озброєння естетичними знаннями, виховання художнього смаку, вироблення естетичної активності, бажання вносити прекрасне у життя, примножувати культурно-мистецькі надбання народу.
   Розширити кругозір, знання про культурні та історичні цінності допомагають віртуальні екскурсії (слайд 17-20) «Сьогодні ми йдемо в музей…» до Національного музею історії України, музею «Національної архітектури та побуту України "Пирогово", «Писанки» м.Коломиї Івано-Франківської області, «Національного історико-культурного заповідника "Гетьманська столиця" м.Батурин та ін. 
    Місцеві побутові звичаї, народні традиції знаходять відображення у народознавчих вечорах «Українські вечорниці», «Пісенний ярмарок». Виставка однієї книги «Пір’їна з крила Жар-птиці» С.Носаня спонукає поринути у дивовижний світ мистецтва майстра декоративно-прикладного мистецтва М.К.Мухи.
    Виставки вишитих рушників «Рушник, що вміє промовляти», майстер-класи «Навчись!» (з вишивки бісером і виготовлення українського вертепу), засідання клубу «Бібліо-пізнайко» «День художника України» (до річниці з дня народження Катерини Білокур),  бліц-інформації «А ви читали?», літературно-мистецька подорож «І знову у мандри запрошують книги …» (виставка книг, перегляд відеороликів, мультимедійна презентація [додаток], конкурс мальованок і писанок до Великоднього свята „І писанка оранжево горить”, День вишиванки (в третій четвер травня) «По душі, мов по сорочці, доля квіти вишиває», виставка в бібліотеці «Краса – то найглибша криниця, із неї століття черпають життя». 
   Мистецтво має унікальні можливості впливу на людину, тому художньо-естетичне виховання не лише процес набуття художніх знань і вмінь, а, насамперед, універсальний засіб особистісного розвитку на основі виявлення індивідуальних здібностей, різнобічних естетичних потреб та інтересів.
   Екологічне виховання - систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток екологічної культури, формування екологічних знань, виховання любові до природи, прагнення берегти, примножувати її, формування вміння і навичок діяльності в природі. На межі третього тисячоліття екологічне виховання для людства є наукою, способом мислення, поведінки, реальністю дій. 
   Сприяти популяризації екологічних знань, формувати в читачів почуття відповідальності перед майбутніми поколіннями за збереження навколишнього середовища, розумне господарювання – важливе завдання для бібліотеки, яке втілюється в інформаційній підтримці тижня екології, тижня безпеки в природі, заходів приурочених до Дня довкілля, Дня Землі, організації виставок "Земля наш спільний дім", «Чорнобиль не має минулого часу», проведенні інформаційних оглядів «Рекорди Землі», підготовці вебліографічних покажчиків інтернет-ресурсів, які можуть бути корисними та цікавими для навчання, дозвілля, проведенні масових заходів «Любімо світ, в якому живемо», «В час дозвілля – про цікаве», фотоконкурсу-виставки світлин домашніх улюбленців, презентації книги  С.Носаня «Чисті плеса», години екологічних роздумів «Первоцвіти», «Як природу рятувати», вернісажу малюнків учнів «Дивосвіт природи рідного краю», екологічних свят «Пори року в нашому селі», дискусії “Що ми залишимо нащадкам?», літературного конкурсу «Еко-журналіст» (на кращий твір чи вірш), диспуту «Все задумано мудро в природі, жити треба у мирі і згоді», екологічне свято «Пори року в нашому селі» (слайд 21). 
   Правове та превентивне виховання -  цілеспрямований вплив на людину з метою формування у неї правової культури і поведінки; вироблення в неї імунітету до негативних впливів соціального оточення, профілактика асоціальних проявів у поведінці дітей і молоді. 
  Під час проведення Місячника  правового та превентивного виховання, Тижня  безпеки в навколишньому світі та суспільстві у бібліотеці знайомимо читачів з матеріалами книжкової полиці "Є право - є надія!" "Навіщо нам потрібні закони?", здійснюємо інформаційну підтримку Тижня профілактики злочинності та дитячої бездоглядності, до Міжнародного дня толерантності проводимо акцію «Особливий читач у бібліотечному просторі», під час акції  «16 днів проти насилля» - перегляд відеороликів «Стоп – насильству» з серії «Несекретна інформація», до Всеукраїнського тижня права показ-презентацію «30 заповідей Загальної декларації прав людини», експрес-диспут «Знаєте свої права – пам’ятайте про обов’язки!», до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом прес-огляд «Інформований – значить озброєний (за матеріалами книг, журналів). 
   Підготовка підростаючого покоління до дорослого, сімейного життя - це Місячник родинно-побутової культури, тиждень української родини «Сім’я – осередок суспільства», бесіди «Перша сходинка до щастя — здоров’я», «Опанувати мистецтво ставати дорослим», «Я, родина, Україна», бліц-опитування «Улюблені книги родини», в День Матері - презентація виставки «Образ матері в літературі і живопису» чи конкурс читців власних віршів «Найріднішій».  
    Професійна орієнтація - система заходів, спрямованих на забезпечення активного, свідомого професійного самовизначення молодої людини з урахуванням власних бажань, можливостей, індивідуальних особливостей та кон’юктури ринку праці.
   Задля свідомого вибору знайомимо учнів з професіями, використовуючи художню, науково-популярну, довідкову літературу,  надаємо допомогу класним керівникам у підборі літератури профорієнтаційного характеру, складаємо рекомендаційні списки, організовуємо книжкові куточки, проводимо дайджести з тем: «Ким бути?», «Подорож професіями від А до Я», «Куди піти вчитися», дні інформації «Праця –потреба людини», «Тисяча і одна дорога», «Якщо ти обрав професію…», зустрічі з цікавими людьми «Моє покликання». 
  Продовжуючи роботу по вивченню читацьких інтересів проводимо анкетування, дослідження (слайд 22).
  Виховання неможливе без любові до «малої батьківщини» - до рідного дому, рідного краю. Повернутися обличчям до забутих традицій, звичаїв, залучити до прадідівських ремесел, навчити дбайливо ставитись до природи, ресурсів, пам’яток історії і культури краю, мови, літератури, фольклору, народної творчості – робота, що приносить задоволення, адже щаслива людина – та, яка дає щастя іншим (слайд 23).
  Заходи, що проводяться у бібліотеці -  творча робота, спрямована на всебічний розвиток дитини, пробудження у неї інтересу до життя. Життя – це рух. Діяльність бібліотеки, як і будь-який інший вид діяльності, потребує сходження на новий рівень спілкування та обслуговування, якісних змін та вдосконалення. Розвиваючись, трансформуючись і адаптуючись, бібліотека залишається культурно-цивілізаційним феноменом з функціями суспільного інституту, що володіє універсальною компетенцією, яка включає всі досягнення культури та цивілізації і, завдячуючи спільній цілеспрямовані роботі з педагогічним колективом  зростає рівень вихованості підростаючого покоління.
Список використаних джерел:
1.  «Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді», затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 16 червня 2015року № 641.
2.  Джерело: http://www.pedrada.com.ua
3. Система патріотичного виховання дітей та учнівської молоді в умовах модернізаційних суспільних змін: навч.-метод. посібник / Авт. кол.: І.Д.Бех, К.О.Журба, В.А.Киричок та ін. – К.: Пед. думка, 2011. – 240 с.
1. Енциклопедія освіти / НАПН України. - К. : Юрінком Інтер, 2008. - С.596.
4. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / В. О. Сухомлинський. - К.
: Рад. шк., 1976.
6. Шкільна бібліотека як інформаційний соціокультурний центр : навчально-методичний посібник / укл. О. Є. Матвійчук // Шкільна бібліотека. - 2008. - № 9. - 155 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар